פתח תפריט ניווט

קטגוריות ראשיות

08-9125005
משלוח בכל הארץ

איציק בכר, ניו ג’רזי


“הוא לא יתמוך בפעולות צבאיות שלנו”; “הוא לא יגדיל את הלחץ האמריקני על ציר הרשע”; “אתה יודע מה השם המלא שלו? ברק חוסיין אובמה!!” בימי ההכנה, שוררת בשטח התערוכה אווירת משבר. חשש מכרסם אצל המארגנים והמשתתפים. מס’ מציגים ששכרו שטחים הודיעו על ביטול, מה שגורם לגל של “וועידות מסדרון”. גוברים הקולות ש"לא צריך תערוכה כל שנה" , ו"חבל על ההשקעה כי רבים מהקניינים לא יגיעו בגלל המצב… "
החששות הולכים ומתגברים. האם מדובר הפעם ב’פלופ’? האם התערוכה החשובה תיכשל הפעם? ביום ג’ בבוקר, עם פתיחת שערי התערוכה, מציף גל של קניינים את שטח התערוכה, ובלון החששות מתפוצץ. אנחת רווחה, המשכיחה את כל הדאגות: מרגע זה, כך נראה, אף אחד כבר לא זוכר מי הנשיא הנבחר, אין שיחות על המשבר הכלכלי, עסקאות נרקמות, עסקאות נסגרות, וצוות דיילות עוברות בין הביתנים וממהרות להחתים את המציגים על שכירת ביתן גם לשנה הבאה…
 

השפעת המצב הכלכלי והפוליטי


הגעתי לארצות הברית, ביום הבחירות שם, 04.11.08 , ובצל המשבר הפיננסי שפרץ בעוזו ממש באותם ימים. המשבר הכלכלי, שהשלכותיו פורצות גבולות, מורגש בכל מקום, בכל שיחה – גם ב’סמול-טוק’ הפרטי, לבטח כשמדובר בשיחות בעלות גוון עסקי. כבר מחלונות המונית בדרך מנמל התעופה למתחם התערוכות Meadowland Exposition Center אשר בניו ג’רסי, ניתן להבחין בשינוי מצב הנדל"ן על פי כמות הבניינים הפנויים להשכרה. הבועה הנדל"נית התפוצצה שם לבטח. למרות המצב, על-אף האווירה הלא פשוטה, הרי שצוות האופים המקומי קיבל את פני במוראל גבוה. למה? כי הניצחון של המועמד הדמוקראטי לנשיאות, ברק אובמה, הורגש חזק באוויר. נראה כי כל אזרח\עובד זר היספאני, או אפריקני ברחבי ארצות הברית משוכנע שאובמה יהפוך אותו לאמריקאי יותר,

 
 
חוקי יותר, מקובל יותר, עשיר יותר ושווה זכויות.
במקרה זה האופטימיות שיחקה לטובתי, כי הצוות תיפקד ללא דופי, והמשימה שבשבילה חציתי את האוקיינוס – עברה עלי בקלות יחסית. החל מאפיית לחמי תצוגה מרהיבים, ריכוז אביזרי תצוגה ותאורה, העברת הציוד הכבד )תנורים\מקררים(, ועד השלמות ופיניש ברמת גימור מדהימה בשטח התערוכה. כל אחד יודע את תפקידו, ואני נהנה מכל רגע, ולא רוצה שזה יגמר.
 
 

שוק מזון ולא תערוכת מזון


ה- KOSHERFEST היא בעצם לא תערוכה במובנה הקלאסי, וגם אינה מוגדרת כך. זהו בעצם שוק מזון בינלאומי. כל קונה יכול להיות גם מוכר, כל מציג יכול להיות גם מבקר מן המניין. זהו שוק חיוני, שבעצם פועל כסדרו כל השנה, רק שפעם בשנה הוא מתרכז גיאוגרפית למשכנו הקבוע בניו ג’רזי. סוד ההצלחה הוא באווירת התכל’ס. קהל המבקרים והמציגים מורכב מיזמים, בעלי עסקים בתחום המזון אשר באים במטרה להגדיל את מס’ המוצרים שהם משווקים. כבר בשלב ההקמה, המציגים בודקים הזדמנויות עסקיות אצל שכניהם, וכך יוצא שלפי דעתי היום שלפני פתיחת התערוכה הוא החשוב ביותר – כי במהלכו נסגרים הדילים העסיסיים ביותר, לפני שקהל המבקרים מגיעים, מעין אירוע “טרום בכורה”.

 

למה התפוגגו החששות ביום ג’?


הציבור היהודי-חרדי, מקבל את הבשורה בחשש רב, וכמעט כל בחור ישיבה, או איש בר דעת

 

פרו-ישראלי!( מדקלם את אותם משפטים )ובאותו סדר(: “אובמה לא טוב ליהודים”; “הוא לא יעצור את אירן”; 
כמידי שנה )בתשע השנים האחרונות(, השתתפתי גם השנה בתערוכת המזון הכשר שנערכה בניו ג’רסי, ארה"ב. הגעתי לשם הפעם על תקן “ראש צוות הקמה ותפעול” של חברת LAROMME , המפיצה את מוצרי המאפה של גידרון בארה"ב. הביתן שלנו, שעבר השנה שיפורים עיצובים משמעותיים, הנו קטליזטור שיווקי אפקטיבי, ומביא מידי שנה פעילות מסחרית ענפה בכל רחבי ארה"ב. הכול מתחיל – מן הסתם- בשל הקונספט המנצח של בית מאפה חווייתי, צבעוני, פעיל וריחני – הגורם למבקרים רבים להבחין, לתהות, ו…לעצור! זה בעצם, לדעתי, התנאי הבסיסי ביותר בדרך לעוד לקוח חדש. תסכימו איתי שקצת קשה לסגור עסקה עם קניין שלא עצר אצלך בביתן…

 

שוק המזון הכשר בארה"ב במספרים*


שוק המוצרים הכשרים דינמי ומעגל היצרנים גדל מדי שנה, יצרניות מזון גדולות מכשירות את קווי הייצור שלהן, על מנת להרחיב שווקים. סמל כשרות על מוצר מזון אינו מזיק, רבים מתושבי ארה"ב ומערב אירופה רואים בכשרות רף גבוה של בקרת איכות. לכן תערוכת ה- KOSHERFEST שומרת על חיוניות וגם בעת משבר כלכלי, המסחר ממשיך לצבור תאוצה. 11.5 מליון צרכנים. 10,650 מפעלים כשרים בארה"ב. 3.0 מליון צרכנים מוסלמים ואחרים. מחזור שנתי 12.5 מיליארד $. קיימים 110,000 מוצרים כשרים. 17,000 מתוכם מצויים על מדפי סופרמרקטים ברחבי ארה"ב. 15% גידול שנתי. 5.2 מיליון יהודים בארה"ב. 40% ממחזור המכירות לקראת חג הפסח. 78% מיהודי ארה"ב מקיימים את חג הפסח בהקפדה. 55% מאזרחי ארה"ב שאינם יהודים חושבים שהמוצרים הכשרים הם בריאים יותר ובטוחים יותר. *מתוך הקטלוג שמפיצה הנהלת ה- KOSHERFEST

 


הנקודה הישראלית


לדעתי, הסיפור האמיתי של ה- KOSHERFEST הם המפגשים בין אנשי ענף המזון מישראל, בינינו לבין עצמנו וכן עם עמיתים קבועים מחו"ל, המתמחים בשוק הכשר. מרחקים מתקצרים, ניגודי אינטרסים נשכחים ושיתופי פעולה נירקמים, דברים שרואים משם לא רואים מכאן )בארץ(. אגף המזון של מכון היצוא בניהולה הנמרץ של מיכל נאמן, המאגד את הביתן הישראלי תחת הכותרת: Israel Fine Food From , מהווה את הבסיס להיכרות עוד בארץ. לדוגמה, ישבתי עם מרק קינן סמנכ"ל השיווק של מאפיית דוידוביץ’, לאחר 10 דקות עם אבי שריקי הבעלים של קוסקוס מזון, את עקיבא מנהל השיווק של שוקולד השחר מעולם לא פגשתי בארץ ושיחה מקצועית עם פייר נעמה מ"פיתה נינה" אני לא מצליח לעשות בארץ, רק פה! כי בארץ “אין לו זמן”. בין הפנים החדשות )רשימה לא מלאה, יש עוד רבים ומצוינים, שלא הספקתי להכיר ולהזכיר(: איציק ומלכה מלאך, שהקימו מפעל נהדר בכפר תבור, המייצר פשטידות לאניני טעם, באריזות ממותגות ) )The Angel’s Touch המיועדות למקפיאי הרשתות, שלא לדבר על קו פיצות מפתיע ללא גלוטן. סוואלי אלדר המקסימה, בעלת “אוריינטל פוד”, מצטרפת השנה לראשונה עם סידרת הרטבים החדשה עם המותג המפורסם:" The Healthy Boy Brand " – במקביל להשקה בישראל.

 

בנימה אישית


ובנימה אישית אני מציין את חברי, מר אליוט הורוביץ, בעל סוכנות לציוד אפיה במנהטן, המייצג בעיני את רוח המסחר היהודי. אליוט, יליד ניו ג’רסי, כמעט בן 100 )!( וכהרגלנו סעדנו יחד בערב שבת שאחרי התערוכה, לצלילי פסנתר במסעדה איטלקית ותיקה ומשובחת. הוא חזר וסיפר לי )בפעם האלף( את סיפור חייו השזור בהיסטוריה של מנהטן, והציג לי את תוכנית המכר שלו לשנתיים הבאות… לסיכום: אם יש לכם תוכניות להתפתח, לחקור, או ללמוד פרק על שוק המזון בישראל: אתם מוזמנים לפגוש אותי )בלי נדר ובעזרת השם…( ב- .KOSHERFEST 2009

 
איתן בן אפרים, הבעלים של קונדיטוריה אביב מראשל"צ, קונדיטוריה מרהיבה ורבת מוניטין שכבר מזמן הפכה למפעל עוגות עילית, המשווק בכל הארץ וכן לארה"ב ואירופה. לקונדיטוריה אביב חטיבה נפרדת המפתחת לחמים, לחמניות, מאפים ועוגות כשרים לפסח. טעמתי ולא האמנתי, לחמים, רוגאלך ובורקסים – כשרים לפסח! לא נותנים לך להרגיש פסח כהלכתו, האם תם זמנה של המצה?
 
הכותב הוא מנהל פיתוח שווקים ומיתוג של חברת המאפים גידרון מקבוצת שופרסל
פורסם במגזין ובאתר מזון+